Huans_Pablo_MontoijaAizvadīta kārtējā IndyCar sezona, kas noslēgusies ar ilgi gaidītu austrāļa Vila Pauvera titulu, kurš aiz sevis atstāja Elio Kastronevesu un Skotu Diksonu. Neskaitāmi pavērsieni un lielais uzvarētāju pulks priecēja fanu acis visas sezonas garumā, taču neiztika arī bez smagām avārijām, kā, piemēram, Mihaila Aļošina šausminošā avārija sezonas noslēgumā Fontanā. Sezonas sākumā tagadējais IndyCar braucējs Huans Pablo Montoija, kurš savulaik Williams un Mclaren komandu sastāvos piedalījās Formula 1 čempionātā uzskata, ka IndyCar sacensības ir daudz interesantākas, jo tajās notiek azartiskākas cīņas un apdzīšanas burvību nav izbojājusi DRS sistēma, kā tas esot F1. Vai Montoijam ir taisnība? Vai tiešām IndyCar ir soli priekšā F1? Šai rakstā aplūkosim abus čempionātus no dažādiem rakursiem, lai rastu pareizo atbildi uz šo jautājumu.

VĒSTURE, TRADĪCIJAS, PRESTIŽS

IndyCar pirmssākumi meklējami turpat, kur savulaik populārajam ChampCar čempionātam – CART seriālā. Formula 1 saknes sniedzas daudz dziļākā vēsturē – čempionāts eksistē ar tādu pašu nosaukumu kā pašā pirmajā sezonā 1950. gadā. Par F1 priekšteci var uzskatīt Eiropas čempionātu, kas risinājās no 1931. līdz 1939. gadam. Autosporta pirmsākumi meklējami Francijā, līdz ar to likumsakarīgi Formula 1 čempionātam ir dziļāka un bagātāka vēsture kā IndyCar.

Abos čempionātos ir viena sacīkste, kas izceļas uz citu fonu, ļaujot tās uzvarētājam tikt ierakstītam autosporta vēstures grāmatās ar zelta burtiem. Formula 1 čempionātā tā ir Monako Grand Prix izcīņa, kas vienmēr pulcējusi daudz dažādu starptautiska līmeņa slavenību. IndyCar čempionātā par leģendārāko sacīksti tiek uzskatīta Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstes. Abas sacīkstes kopā ar Lemānas 24 stundu izturības braucienu veido tā saucamo ‘Triple crown’. Vienīgais braucējs, kam izdevies izcīnīt uzvaras visās 3 sacīkstēs ir britu braucējs Greiems Hils.

Protams, šīs nav divas vienīgās trases, kuras būtu pelnījušas īpašu uzmanību. Katram F1 fanam vienmēr būs īpašas atmiņas par sacīkstēm Moncā vai Silverstounā, tikmēr IndyCar fanu uzmanību vienmēr pievērsīs Longbīča un Sonoma. Taču arī citas trases katru gadu piesaista tūkstošiem skatītāju no visas pasaules.

GLOBĀLAIS TĒLS

Šajā jomā Formula 1 čempionāts ir soli priekšā IndyCar. 16 no 18 sacīkstēm šī gada IndyCar čempionātā notika ASV, bet divas atlikušās Toronto, Kanādā, kas principā to padara par diezgan lokālu čempionātu ar ģeogrāfiski ļoti mazu skatītāju pulku, tikmēr F1 ģeogrāfija ir krietni plašāka – ir gandrīz neiespējami iedomāties sezonu bez sacīkstēm Brazīlijā un Austrālijā. Pēdējo gadu laikā arvien vairāk sacensības tiek rīkotas Āzijā, savulaik vairākkārt sacensības notikušas arī Āfrikā. Ziemeļamerikas tirgū pagaidām Formula 1 iet grūti, jo tur IndyCar ir stabils pirmais numurs.

Lai gan nav divu vienādu trašu, tomēr IndyCar dažkārt kritizēts no Eiropas puses par pārāk lielu sacensību skaitu ovālos, kur ir ļoti maz līkumu un praktiski visa sacīkste tiek aizvadīta ar gāzes pedāli grīdā, kamēr F1 burvība esot tā, ka katra trase, katrs līkums ir citādāks, un spēja pielāgoties un atrast labāko trajektoriju atšķir labākos no pārējiem.

TEHNIKA

Ja aplūkojam vidējos sacīkšu ātrumus IndyCar ir pārāks, taču pirms izdarīt pāragrus secinājumus jāatceras, ka ātrumu ļoti ietekmē trašu konfigurācija. Formula 1 kalendārā lielākajā daļā trašu paātrinājums ir daudz svarīgāks par maksimālo ātrumu, kā arī aerodinamiski mašīnas veidotas, lai zaudētu pēc iespējas mazāk laika līkumos. Šie dažādie aerodinamiskie risinājumi F1 čempionātā bieži vien ir daudz komplicētāki nekā IndyCar, kā dēļ brīžiem tiek apšaubītu revolucionāru sistēmu legalitāte, jo noteikumi nespēj tikt līdzi visām jaunākajām idejām.

F1 komandas izmaksas ir krietni dārgākas par IndyCar komandas tēriņiem, galvenokārt, tādēļ, ka komandām pašām jābūvē šasijas, kā arī citas detaļas ir pārsvarā atšķirīgas no pārējām komandām. IndyCar nodrošina visas komandas ar jau gatavām Dallara šasijām. Arī dzinēju jomā nav vērojamas lielas izvēles iespējas – šobrīd vienīgie motoru ražotāji čempionātā ir Honda un Chevrolet, kamēr Formula 1 nākamsezon varēsim redzēt vismaz 4 ražotājus (Renault, Mercedes, Ferrari, Honda).

NOTIKUMI TRASĒ

Tieši šis bija galvenais iemesls Montoijas viedoklim, kā dēļ IndyCar ir interesantāks čempionāts par F1. Pēdējos gadus F1 ar katru sezonu pakāpeniski kritās apdzīšanu skaits sasniedzot kulmināciju 2009. gadā Valensijā, kad sacīkšu laikā nenotika nevienas apdzīšanas. Pavisam drīz tika ieviesta DRS sistēma un situācija krietni uzlabojās, lai gan sistēma joprojām tiek kritizēta kā pārāk mākslīga, Huans Pablo Montoija pat to salīdzinājis ar ”photoshop” iespēju piešķiršanu Pablo Pikaso.

Cīņas IndyCar trasēs ir krietni spraigākas, kā arī pat mazas kļūdas var laupīt braucējam vairākas pozīcijas. Intriga bieži vien saglabājas līdz pat finišam, kas liek pilotiem cīnīties ar maksimālu atdevi sacensties visas sacīkstes garumā nevis bezgalīgi taupīt riepas, motoru un degvielu. Lai gan punktu skaitīšanas sistēma F1 ir daudz vienkāršāka, tomēr daudzās noteikumu nianses padara čempionātu diezgan nepievilcīgu jaunu skatītāju pievilināšanā, kā arī bieži prasa maksimālu koncentrāciju no jau esošajiem faniem, lai izsekotu katra braucēja riepu stratēģijai.

BRAUCĒJI

Protams, maksas braucēji ir, bija un būs visos laikos, taču, ja salīdzina pašus labākos pilotus, kuri regulāri cīnās par uzvarām, F1 jau atkal ir soli priekšā amerikāņiem. Tieši F1 čempionus pārsvarā piesauc, kad runa iet par visu laiku labākajiem. Fiziskā sagatavotība, kas nepieciešama Formula 1 čempionātā, ir daudz augstāka, kamēr par IndyCar titulu cīnās braucēji, kuri tuvojas 40 gadu vecumam.

Bieži vien redzēts, kad braucēji, kas nespēj nostiprināties F1, brauc kādā no vājākajām komandām, vai pat netiek līdz sacīkstēm, dodas Amerikas virzienā un izveido ļoti veiksmīgu karjeru IndyCar čempionātā, taču atgriezeniska saite ar neveiksmīgu IndyCar karjeru, kas pārvēršas veiksmīgā, dodoties uz Eiropu, ir ļoti reta. Ne velti apmaksātākie sacīkšu braucēji nāk no Formula 1.

DROŠĪBA

Autosacīkstes nekad nebūs pilnīgi drošas, taču pēdējo 20 gadu laikā drošība ir uzlabojusies kā vienā, tā otrā čempionātā. Pat piedzīvojot smagas avārijas braucēji bieži vien paliek praktiski neskarti. Diemžēl gadās arī pa kādam izņēmumam. Ja aplūkojam nāvējošus vai karjeru pārtraucošus negadījumus, tad Formula 1 šķiet daudz attīstītāka par IndyCar. Protams dažādas drošības sistēmas, piemēram, HANS, palīdz braucējiem izvairīties no savainojumiem, kuri iepriekšējai paaudzei varēja beigties daudz bēdīgāk, tomēr ir viena ļoti būtiska atšķirība – ātrums.

Lai gan F1 mašīnas bieži vien pārsniedz 300 km/h atzīmi, paši triecieni ļoti reti tiek piedzīvoti šādā ātrumā, jo, pateicoties drošības joslām, grants vai zāles segumiem, kā arī riepu kaudzēm, ātrums tiek samazināts un triecieni nav tik spēcīgi kā izskatās no malas. IndyCar šādu iespēju spēj nodrošināt tikai trasēs, kamēr bīstamie ovāli netiek mainīti. Lielais ātrums, betona siena, žogs aizstāj granti un riepas, kā rezultātā tādas avārijas kā Mihailam Aļošinam ir neizbēgamas, un, kamēr vien IndyCar formulas sacentīsies ovālu trasēs, tikmēr nevajadzīgi liels risks pastāvēs tik ilgi, kamēr nenotiks revolucionāras pārmaiņas drošības jomā.

AUTORA VIEDOKLIS

Katram čempionātam ir sava odziņa, burvība, kas padara to par unikālu, taču katram ir arī sava tumšā puse, kas liek faniem aizdomāties, vai pāri okeānam nav labāk, neatkarīgi no tā, kurā okeāna pusē esat. IndyCar sacīkstes vairāk domātas, lai noskaidrotu labāko braucēju, kamēr Formula 1 neaizmirst, ka motorsportā ir svarīgs ne tikai cilvēks, bet arī mašīna. Cīņas konstruktoru kausā, kad pilotiem viss jau izšķirts bieži vien spēj radīt līdzvērtīgu azarta daļu.

Nenoliedzami, ja vienīgais, ko vēlaties redzēt ir apdzīšanas, avārijas un negaidīti pavērsieni, visticamāk, IndyCar būs piemērotāks jūsu gaumei, taču tas būtu kā salīdzināt folkreisu ar rallijkrosu – bieži vien sērijās, kas prasa mazākas izmaksas, konkurence ir lielāka, tomēr Formula 1 ir prestižākās autosporta sacīkstes, kā arī tehniski sarežģītākās.

Tieši apziņa, ka šai čempionātā piedalās labākie no labākajiem (un runa nav tikai par braucējiem), liek nosvērt svaru kausus pa labu Formula 1 čempionātam, taču nevajag aizmirst, ka autosports nemitīgi attīstās, un arī IndyCar spēj piedāvāt atjautīgus risinājumus čempionāta uzlabošanai, tādēļ F1 ir vērts palūkoties arī šai virzienā.

Atstāt komentāru...